Nyborg Vor Frue Kirke
6. juli 2021Hoyvíkar Kirke
1. april 2022I 2021 har vi bygget nyt orgel til Ry kirke. Instrumentet afløser et Marcussen orgel fra 1976, som nu er opstillet i Immanuelskirken i Kolding. Dette orgel havde også afløst et tidligere Marcussen orgel, bygget i 1923, med pneumatisk funktion. Tilsvarende kirkens tidligere instrumenter er det nye orgel opstillet i tårnrummets galleri, men denne gang med spillebordet anbragt på et nyt pulpitur. Orglet har dermed opnået bedst mulig klangudfoldelse, med hovedværkets klingende facadepiber i de to buede muråbninger og det øvrige værk umiddelbart bagved. Svelle- og pedalværker er ligeledes opstillet i tårnrum, adskilt af stemmegang – som samtidig udgør passage hen til spillebordspulpituret. Orglets værker udnytter hele galleriet som ”orgelhus”.
Spillebordet er elektrisk tilsluttet vindladernes ventiler, som styres elektropneumatisk. Registraturet er rent elektrisk og udstyret med sættekombinationsanlæg. Spillebordet kan højdeindstilles ved hjælp af Linak motorer.
Orglets blæser, og kilebælge til hoved- og svelleværk, er opstillet på kirkens loft. Cymbelstjerne er udstyret med ”chimes” og forbundet til 3 stjerner i facaden – som alle drejer rundt når cymbelstjernen aktiveres.
Det nye pulpitur, samt orgelfacade, er tegnet af Rubow Arkitekter Århus. Orgelkonsulent Svend Prip.
Koblinger: Koblinger: H+S, S 16’, S4’, P+H, P+S
Tremulant: Svelleværk
Cymbelstjerne: med rørklokker, tre drejestjerner
Traktur: Elektro-pneumatisk (spillebord fritstående på nyt pulpitur)
Registratur: Elektrisk
Sættekombinationer Sinua Castellan
Disposition og mensurer er skabt med henblik på en orgelklang, der er inspireret af første del af det 20. århundrede - herunder elementer i den anglikanske orgeltradition, repræsenteret ved instrumenter bygget af bl.a. Forster and Andrews. Til stemning af de åbne metalpiber anvendes såkaldte stemmeringe.
Målet er ikke en kopi af en bestemt orgeltype - men en nyskabelse på baggrund af faktisk foreliggende forhold, hvor klangfylde, vokalitet og anvendelse i gudstjenestesammenhæng prioriteres specielt højt.
I godkendelseserklæring, fra kirkeministeriets orgelkonsulent Torben Krebs, lyder det bl.a.:
”En gennemgang af orglets stemmer åbenbarer et væld af smukke detaljer, som det vil føre alt for vidt at gennemgå her – dog bør fremhæves: Principal 8' i hovedværket har med sin romantiske, hornagtige karakter nogle fornemme samklangsmæssige kvaliteter og er desuden yderst velegnet som solostemme. Hovedværkets principalkor smelter i øvrigt sammen til perfektion. I svelleværket er der disponeret et Gemshorn 4', hvis hybridagtige karakter (principal/fløjte) er slående smuk. Stemmen er lavet efter Willis mensur. Gamba 8' og Vox Angelica 8' er af stor skønhed – sidstnævnte gør sig også fremragende sammen med Rørfløjte 8' – næsten som en Flötenschwebung.
---
Den elektropneumatiske traktur fungerer godt og præcist og er behagelig at spille på. Den fornemmes i tilgift ganske ”levende” og repetitionsvillig - bl.a. takket være de anvendte magnetkontakter ”Espressivo”.
---
Jeg mindes ikke tidligere at have oplevet et så ”stort” og righoldigt 16-registres orgel. Det er ingen overdrivelse at påstå, at man her kan realisere en meget væsentlig del af orgellitteraturen med en effektivitet og klangkvalitet, som sjældent opleves på selv meget større orgler. Det er naturligvis indlysende, at orglet især egner sig til romantisk og nyere musik, men jeg ville på intet tidspunkt holde mig tilbage fra også at begive mig ud på barok grund. Også her kan dets særlige klanglige identitet fungere overbevisende, og den elektropneumatiske traktur er faktisk så god og præcis, at artikulationen kan blive levende.
At anvendelses af elektropneumatisk traktur og elektroniske, computerstyrede hjælpemidler kan forenes med det fineste, klassiske orgelbyggerhåndværk, er Ry Kirkes nye orgel et fremragende eksempel på. ”
Spillebordet er elektrisk tilsluttet vindladernes ventiler, som styres elektropneumatisk. Registraturet er rent elektrisk og udstyret med sættekombinationsanlæg. Spillebordet kan højdeindstilles ved hjælp af Linak motorer.
Orglets blæser, og kilebælge til hoved- og svelleværk, er opstillet på kirkens loft. Cymbelstjerne er udstyret med ”chimes” og forbundet til 3 stjerner i facaden – som alle drejer rundt når cymbelstjernen aktiveres.
Det nye pulpitur, samt orgelfacade, er tegnet af Rubow Arkitekter Århus. Orgelkonsulent Svend Prip.
Koblinger: Koblinger: H+S, S 16’, S4’, P+H, P+S
Tremulant: Svelleværk
Cymbelstjerne: med rørklokker, tre drejestjerner
Traktur: Elektro-pneumatisk (spillebord fritstående på nyt pulpitur)
Registratur: Elektrisk
Sættekombinationer Sinua Castellan
Disposition og mensurer er skabt med henblik på en orgelklang, der er inspireret af første del af det 20. århundrede - herunder elementer i den anglikanske orgeltradition, repræsenteret ved instrumenter bygget af bl.a. Forster and Andrews. Til stemning af de åbne metalpiber anvendes såkaldte stemmeringe.
Målet er ikke en kopi af en bestemt orgeltype - men en nyskabelse på baggrund af faktisk foreliggende forhold, hvor klangfylde, vokalitet og anvendelse i gudstjenestesammenhæng prioriteres specielt højt.
I godkendelseserklæring, fra kirkeministeriets orgelkonsulent Torben Krebs, lyder det bl.a.:
”En gennemgang af orglets stemmer åbenbarer et væld af smukke detaljer, som det vil føre alt for vidt at gennemgå her – dog bør fremhæves: Principal 8' i hovedværket har med sin romantiske, hornagtige karakter nogle fornemme samklangsmæssige kvaliteter og er desuden yderst velegnet som solostemme. Hovedværkets principalkor smelter i øvrigt sammen til perfektion. I svelleværket er der disponeret et Gemshorn 4', hvis hybridagtige karakter (principal/fløjte) er slående smuk. Stemmen er lavet efter Willis mensur. Gamba 8' og Vox Angelica 8' er af stor skønhed – sidstnævnte gør sig også fremragende sammen med Rørfløjte 8' – næsten som en Flötenschwebung.
---
Den elektropneumatiske traktur fungerer godt og præcist og er behagelig at spille på. Den fornemmes i tilgift ganske ”levende” og repetitionsvillig - bl.a. takket være de anvendte magnetkontakter ”Espressivo”.
---
Jeg mindes ikke tidligere at have oplevet et så ”stort” og righoldigt 16-registres orgel. Det er ingen overdrivelse at påstå, at man her kan realisere en meget væsentlig del af orgellitteraturen med en effektivitet og klangkvalitet, som sjældent opleves på selv meget større orgler. Det er naturligvis indlysende, at orglet især egner sig til romantisk og nyere musik, men jeg ville på intet tidspunkt holde mig tilbage fra også at begive mig ud på barok grund. Også her kan dets særlige klanglige identitet fungere overbevisende, og den elektropneumatiske traktur er faktisk så god og præcis, at artikulationen kan blive levende.
At anvendelses af elektropneumatisk traktur og elektroniske, computerstyrede hjælpemidler kan forenes med det fineste, klassiske orgelbyggerhåndværk, er Ry Kirkes nye orgel et fremragende eksempel på. ”
Tekniske specifikationer
Hovedværk I. manual C - a3
Principal 8’
Fløjte 8’
Oktav 4'
Quint 2 2/3’
Oktav 2’
Terts 1 3/5’
Principal 8’
Fløjte 8’
Oktav 4'
Quint 2 2/3’
Oktav 2’
Terts 1 3/5’
Svelleværk II. manual C – a3
Rørfløjte 8’
Gamba 8’ CC-GsGs Haskell-piber, fra AA-a3 1/1 længde
Vox angelica 8’ fra c
Gemshorn 4’
Mixtur III-IV
Obo 8’ CC-f enkel konus, fra f dobbelt konus
Rørfløjte 8’
Gamba 8’ CC-GsGs Haskell-piber, fra AA-a3 1/1 længde
Vox angelica 8’ fra c
Gemshorn 4’
Mixtur III-IV
Obo 8’ CC-f enkel konus, fra f dobbelt konus
Pedal C - f1
Subbas 16'
Kontrabas 16’ fælles med Gamba 8’ CC-f
Gedakt 8’ C-f fælles med Subbas 16’ c-f1
Fagot 16’ fælles med Obo 8’ CC-f
Subbas 16'
Kontrabas 16’ fælles med Gamba 8’ CC-f
Gedakt 8’ C-f fælles med Subbas 16’ c-f1
Fagot 16’ fælles med Obo 8’ CC-f